Fijne Feestdagen en een bezoek aan Nederland. - Reisverslag uit Sint-Michielsgestel, Nederland van Yvonne Kapteijns - WaarBenJij.nu Fijne Feestdagen en een bezoek aan Nederland. - Reisverslag uit Sint-Michielsgestel, Nederland van Yvonne Kapteijns - WaarBenJij.nu

Fijne Feestdagen en een bezoek aan Nederland.

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Januari 2016 | Nederland, Sint-Michielsgestel

En ondertussen is het 2016 geworden. Ik ben nu op de helft van mijn avontuur.
Vanuit Nederland schrijf ik dit blog. Wat is er gebeurd in de laatste 2 weken en hoe ziet mijn planning er voor de komende weken eruit? Dat ga ik je in dit blog vertellen, maar allereerst wil ik iedereen een heel gelukkig Nieuw Jaar wensen. Ik hoop dat 2016 voor iedereen een goed jaar mag worden.

Twee weken geleden hebben we gezellig met ons viertjes Kerst gevierd in Basingstoke. Onze eerste kerst in Engeland.
Ton, Lieve en Teun zijn met de auto naar Basingstoke gekomen en hadden de ingrediënten meegenomen voor een mooi kerstdiner. Eigenlijk op aanraden van een van mijn collega’s. Het plan was aanvankelijk dat Ton op de dag voor kerst zou gaan winkelen voor het kerstdiner, maar volgens mijn collega was dat een heel slecht idee. De winkels zouden overvol zijn met enorme rijen voor de kassa. “Als hij slim is, neemt hij de spullen mee van huis”. Dus zo gezegd, zo gedaan. Aanvullende ingrediënten had ik in mijn vrije dagen voorafgaand aan Kerst al in huis gehaald.

Ton en de kids kwamen op 23 december laat aan in mijn appartementje. De auto was volgeladen met eten en cadeautjes. Sinterklaas hadden we niet echt gevierd, dat zouden we met Kerst goed maken. Mijn cadeautjes lagen al enige tijd onder de boom te wachten en daar kwamen nu nog een aantal pakjes bij. Onder andere ook een grote zak gevuld met pakjes van mijn collega’s van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

De volgende dag moest ik al vroeg op omdat ik die dag nog moest werken. Om de kinderen te kunnen laten slapen moest mijn woonkamer omgebouwd worden tot slaapkamer. Met die opzet hadden we daarom een bankbed via Marktplaats gekocht. Met daarnaast nog een stretcher was het zo gepiept.
De volgende dag was ik al vroeg vertrokken en is Ton met de kinderen naar het centrum gegaan om lekker te shoppen en de laatste dingetjes voor Kerstavond in huis te halen. We hadden bedacht op Kerstavond tapas te eten en alvast een paar cadeautjes te openen. De rest van de pakjes zouden we dan op 1e Kerstdag doen.

Werken op Kerstavond betekent voor iedereen een extra tandje erbij zetten. Patiënten en personeel willen graag op tijd naar huis om Kerstavond te vieren. Iedereen werd ’s morgens zo snel mogelijk aangesloten zodat ook de middaggroep vroeg aangesloten kon worden. En zo waar, we konden die dag op tijd naar huis.
Thuisgekomen hadden Ton, Lieve en Teun al flink hun best gedaan om lekkere hapjes te maken voor onze tapasavond.
Met veel plezier heb ik die avond de pakjes van mijn collega’s uitgepakt. Zo ontzettend lief dat ze dat voor mij hebben gedaan. Hartverwarmend!

Na ons kerstontbijt op 1e Kerstdag zijn we naar Winchester gereden, een plaatsje vlakbij Basingstoke waar ik in een eerdere blog al eens over geschreven heb. Echt een hele mooie plaats, maar die dag weinig te beleven omdat alles gesloten was. En wederom was het een druilerige grijze dag. Maar de hele dag in een klein appartementje blijven zitten was ook geen optie, dus het was toch fijn om er even uit te zijn.
Weer thuisgekomen hebben we een spelletje Kolonisten gedaan en daarna is Ton aan het kerstdiner begonnen.
Vooraf hadden we een heerlijke heldere paddenstoelensoep, gevolgd door gebraden eend met gebakken aardappeltjes uit de oven en peultjes met worteltjes. Perfect klaargemaakt!
Als toetje hadden we een trifle. Een Engels nagerecht dat bestaat uit laagjes van vruchten met mascarpone/ricotta. Errug lekker!!
Verder hebben we natuurlijk nog de rest van de pakjes uitgepakt.

Op 2e Kerstdag, Boxing Day, zijn we naar Londen gereden. Er reden die dag geen treinen dus zijn we met de auto naar een metrostation buiten het centrum gereden om van daaruit met de metro Londen in te gaan. De Engelsen kennen geen 2e Kerstdag. Boxing Day, de dag na Kerst, is van oorsprong de dag na kerst waarop de bedienden hun cadeautjes ontvingen van hun werkgevers. Zij kregen dan hun Christmas Box. Vandaar de naam Boxing Day. Het wordt gevierd op de doordeweekse dag of de zaterdag na 1e Kerstdag.
Het is nu vooral ook een dag waarop veel winkels hun uitverkoop hebben en dat betekent dat het overal erg druk is. Daar hadden we rekening mee gehouden, maar het viel eigenlijk nog wel mee met de drukte in Londen. Het was er wel druk, maar niet zo druk als we verwacht hadden.

In Hyde Park stond een soort enorme grote kermis opgesteld. Winter Wonderland genaamd, met diverse attracties en gezellige kraampjes. Veel kraampjes waar je Mulled Wine, oftewel Glühwein, kon kopen. Maar ook op houtvuur gebakken zalm, bratwursten en bier. Midden in Londen waanden we ons op een Duitse kerstmarkt. Heel vreemd.

Tja, en wat ga je dan nog meer doen in Londen? Wij zijn naar de bioscoop gegaan om de nieuwe James Bond film te gaan bekijken, nadat we eerst bij de M&M’s World op Leicester Square een nieuwe voorraad M&M’s hadden ingeslagen.
En als afsluiting van de dag hebben we heerlijk gegeten bij The Minories, “ons” pubje vlakbij de Tower Bridge.

De volgende dag, zondag, moest ik nog werken omdat ik met Oud en Nieuw vrij was. Normaal is de dialyse-unit dicht op zondag, maar 1e Kerstdag viel nu op een doordeweekse dag. Patiënten hoeven dan niet te dialyseren, maar dat betekent wel dat ze dan als uitzondering op zondag terug moeten komen. Dat is op de dialyseafdeling in Den Bosch ook zo. Hetzelfde geldt voor Nieuwjaarsdag.
Ton en de kinderen zijn die zondag weer terug naar Nederland gereden, maar ik hoefde ze niet zo lang te missen, want op maandagavond ben ik ook naar Nederland gegaan om Oud en Nieuw thuis te vieren. Bij collega’s had ik nagevraagd wat zij zoal deden op Oudejaarsavond, maar blijkbaar wordt dat niet zo gevierd in Engeland. In ieder geval niet zo uitbundig met vuurwerk als bij ons.

Het is heerlijk om weer een tijdje thuis te zijn geweest. Ik heb weer fijn met familie en vrienden kunnen bijkletsen. In zeer goed gezelschap hebben het oude jaar uitgeluid en het nieuwe jaar begroet. De nieuwjaarsreceptie de volgende dag op de brandweerkazerne was ook erg gezellig.

Maar mijn reisje naar huis zit er al weer bijna op. Morgen ga ik mijn collega’s in Den Bosch een gelukkig Nieuw Jaar wensen en dinsdagochtend vlieg ik terug naar Engeland. Maar er zijn genoeg weekendjes om weer naar uit te kijken.
Mijn laatste reisje tussendoor naar huis zal met carnaval zijn. Eind maart kom ik definitief weer terug naar Nederland. En ook daar kijk ik naar uit, maar ik ga zeker nog genieten van mijn verblijf in Engeland. Nu we qua personeel voltallig zijn, hoeven we niet zoveel diensten meer te werken en heb ik wellicht meer tijd om de omgeving wat meer te gaan verkennen. Ik laat het jullie weten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Sint-Michielsgestel

Yvonne

Welkom op mijn reisblog. Hier kun je mijn verslagen lezen over mijn verblijf in het mooie Engeland en over mijn ervaringen als verpleegkundige in de dialysekliniek van Fresenius in Basingstoke.

Actief sinds 28 Sept. 2015
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 14106

Voorgaande reizen:

29 September 2018 - 30 November 2018

Back to Basingstoke

29 September 2015 - 31 Maart 2016

Werken in Engeland

Landen bezocht: