Christmas Party and visit to Winchester - Reisverslag uit Basingstoke, Verenigd Koninkrijk van Yvonne Kapteijns - WaarBenJij.nu Christmas Party and visit to Winchester - Reisverslag uit Basingstoke, Verenigd Koninkrijk van Yvonne Kapteijns - WaarBenJij.nu

Christmas Party and visit to Winchester

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 December 2015 | Verenigd Koninkrijk, Basingstoke

Aanvankelijk had ik het plan om mijn verrassingsbezoek dit weekend te plannen. Zaterdag hebben twee lieve vrienden een feest gegeven om hun 12,5 jarig huwelijk te vieren. Tevens hadden ze een aantal jubilea te vieren. En naar ik begrepen heb is dat een geweldig feest geworden.
Omdat ik echter mijn verrassingsbezoek al in november heb gedaan en ik volgende week ook al naar Nederland kom, had ik al besloten om dan niet naar hun feest te gaan. (Lieve Tita en Mars, nogmaals van harte gefeliciteerd en nog vele gelukkige jaren in goede gezondheid gewenst.)
In plaats daarvan had ik me opgegeven voor de Christmas Party met collega’s van de dialyse-unit, georganiseerd in het vlakbij bij mij gelegen Apollo Hotel. Er zou een buffet zijn met aansluitend een discoavond en dat leek me wel wat.

Aan mijn collega’s had ik eerder al gevraagd of er een dress-code was. Ik had geen idee wat ik aan moest trekken. Chique of casual? Volgens een van mijn collega’s was het niet chique maar het werd wel op prijs gesteld als je netjes gekleed kwam. Dat kun je heel breed opvatten.
Ik had al wel een jurk meegenomen vanuit Nederland. Ik dacht, met een mooie panty en zwarte schoenen moet dat wel goed zijn.
Een van mijn collega’s woont in hetzelfde appartementencomplex als ik en ik kon met hem meelopen naar het hotel. We moesten door een park en ik zag het niet zo zitten om daar ’s avonds in mijn uppie doorheen te lopen.
Bij het hotel aangekomen bleek dat mijn definitie van netjes gekleed niet geheel overeenkomt met die van de Engelsen. De meeste dames waren in chique jurken gekleed met veel glitter en versierselen en ik voelde me lichtelijk underdressed met mijn comfortabele doch eenvoudige jurk. Had ik dit geweten had ik ook iets met een hoog galagehalte aangeschaft.

Het diner vond ik tegenvallen. Voor het voorgerecht kon je kiezen uit een plankje met gesneden vleeswaren zoals cervelaatworst, chorizoworst, een plakje paté en Parmaham. Of een kop gepureerde groentesoep. Na het voorgerecht kon je aansluiten voor het buffet met geroosterde kalkoen, gebakken en/of gekookte aardappelen, diverse groenten, vis in saus, “pigs-in-blankets” oftewel worstjes omwikkeld met spek, beef Madras met rijst, naanbrood en pompadoms.
Op zich keuze genoeg, voor elk wat wils, maar ik vond er weinig smaak aan zitten. De kalkoen was erg droog, de aardappelen slecht gebakken en de groenten matig gegaard. Maar ligt waarschijnlijk meer aan wat je gewend bent. De beef Madras was nog het best te eten. Het dessert kon helaas ook niet veel goedmaken. Ik had iets meer kwaliteit verwacht voor de prijs die ik ervoor betaald heb, maar dat is gesproken als een echte Nederlander.
Uitgebreid tafelen zat er ook niet in. Ik denk dat het alles bij elkaar een uur heeft geduurd. Daarna begon de discoavond al. Goeie ouderwetse disconummers. Niks mis mee. Lekker gedanst met collega’s. Zie je ze ook eens op een andere manier.
Omdat ik met een andere collega kon terugrijden was ik al op tijd thuis. En na een dag hard werken vond ik dat niet erg. Dankzij twee collega’s konden we die dag eerder naar huis om ons klaar te maken voor de Christmas Party.

Vandaag, zondag 20 december, had ik het plan opgevat om eens naar Winchester af te reizen. Dat is met de trein maar 15 minuten. Ik had er al van diverse mensen positieve verhalen over gehoord.
Winchester is een oude stad, al van 2000 jaar voor Christus, met 40.000 inwoners. In de stad kun je een aantal zeer oude gebouwen vinden waaronder de 12e-eeuwse kathedraal. Deze kathedraal is met zijn 180 meter de langste kathedraal van Engeland. Er liggen hier een aantal vroeg-Engelse koningen begraven. Ook romanschrijfster Jane Austen ligt hier begraven. Zij overleed op 18 juli 1817.
In Winchester kun je ook het enige resterende deel van het oude Koninklijke paleis, de imposante Great Hall, vinden waarin de ronde tafel van koning Arthur is ondergebracht.
In Winchester begint ook de oude Pilgrim’s Way, een route die door pelgrims gelopen werd en leidt naar het graf van Thomas Becket in Canterbury, Kent. Thomas Becket was de aartsbisschop van Canterbury van 1162 tot aan zijn dood in 1170. Hij werd vermoord door aanhangers van koning Henry II na een conflict over de rechten en privileges van de kerk. Kort na zijn dood werd hij heiligverklaard door Paus Alexander III.
(met dank aan Wikipedia)

Voor degene die niet zoveel met geschiedenis hebben, je kunt er ook goed winkelen. Het weer was er helaas te slecht voor, dus daar moet ik nog een keer voor terug. Ik heb echter wel de kathedraal bezocht en ben langs de Great Hall gelopen. Voor een volgend bezoek zeker de moeite waard om te gaan bezichtigen.

Aan het eind van de middag de resterende cadeautjes voor kerst gekocht. Volgens mij ben ik er klaar voor. Morgen mijn laatste vrije dag voor kerst. Ik ga de laatste boodschappen in huis halen voor het kerstdiner en mijn flatje verbouwen zodat Ton en de kinderen kunnen slapen als ze woensdagavond laat aankomen. Zij kunnen donderdag op hun gemak de stad gaan verkennen wanneer ik mijn laatste dag moet werken en dan gaan we gezellig kerst vieren in Basingstoke.
In de week erop kom ik naar Nederland om Oud en Nieuw thuis te vieren. Ook daar kijk ik naar uit.

Ik wens iedereen alvast hele fijne feestdagen en goed 2016 toe.

  • 08 Februari 2016 - 10:31

    Janny Fanny Ilona Ell L Rita:

    VAN HARTE PROFICIAT SARAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Basingstoke

Yvonne

Welkom op mijn reisblog. Hier kun je mijn verslagen lezen over mijn verblijf in het mooie Engeland en over mijn ervaringen als verpleegkundige in de dialysekliniek van Fresenius in Basingstoke.

Actief sinds 28 Sept. 2015
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 14092

Voorgaande reizen:

29 September 2018 - 30 November 2018

Back to Basingstoke

29 September 2015 - 31 Maart 2016

Werken in Engeland

Landen bezocht: